Det at se godt ud er ikke det der afgør om du er en dejlig person, og som udtrykket siger ”man skal ikke dømme en bog på dens omslag”. Når det er sagt stadig meget for vores selvtillid at vi føler os tilpas med vores udseende. I takt med at sociale medier bliver mere og mere populære, så bliver vi også eksponeret for ”det perfekte look” langt oftere. Der ligger dog typisk et stort arbejde i at opnå en god fysik og generel velvære, men det er bestemt ikke umuligt. Her kommer nogle tips til hvordan du kan få lige det look, som du ønsker.

Livsstil

Som sagt, så ligger der typisk et stort arbejde bag en flot fysik. Selvfølgelig har en genetik meget at sige i forhold til hvordan man ser ud, men grundlæggende er vi alle bygget på samme måde. Alle mennesker har de samme 639 muskler at arbejde med, men hvordan man griber træningen af disse an kan variere meget.

Det der normalt anses som værende det bedste råd, er at kigge nærmere på sin kost. Hvis man er utilfreds med hvordan man ser ud, så skyldes det typisk det man spiser. Faktisk er det at træne ikke det sværeste når det kommer til hverken generel velvære eller en flot fysik. Det der foregår i køkkenet, er i sidste ende det, der hvorvidt man taber sig eller tager på.

Hvad end målet er at tabe sig eller at tage på, så er reglen den samme: man skal være i kalorieunderskud for at tabe sig og omvendt. Altså kan man i bund og grund leve af junkfood, men stadig tabe sig. Så kan man begynde at tale om nærringsindholdet, og hvad kroppen faktisk har brug for, men som udgangspunkt er det underordnet i forhold til vægttab eller vægtstigning.

Mange kan nikke genkendende til at det kan være svært at overholde en kur eller en diæt, men det skyldes typisk at der her er tale om en kortsigtet plan der ikke er mulig at inkorporere i en normal hverdag. Det er derfor en god ide at kigge nærmere på 80/20 reglen. Her accepteres det at der skal være plads til hyggen og det uperfekte, så længe man tager de sunde valg 80% af tiden.

Nærringsbehov

Der findes rigtig mange opskrifter, der alle er sunde, men som nævnt ovenfor, så er det afhængigt af hvad målet er. Som tommelfingerregel kan man dog huske på, at få dækket sine fundamentale nærringsbehov. For sunde voksne er de fundamentale behov af de forskellige nærringstoffer som udgangspunkt som følge:

Protein – 20%

Fedt – 20%

Kulhydrater – 60 %

Det kan dog være nødvendigt at tilpasse disse alt efter ens aktivitetsniveau. Hvis ikke man får de nødvendige næringsstoffer gennem en længere periode kan man opleve at det påvirker ens fysiske og psykiske helbred. Det er dog ikke noget en gennemsnitsperson behøver at frygte, da vi normalt får rigeligt varieret kost i vores dagligdag.

Kirurgiske indgreb

I nogle tilfælde kan der være tale om eksempler, hvor det ikke er fysisk muligt at ændre sit udseende gennem en livsstilsændring. Hårtab som følge af at blive ældre er et eksempel på noget der ikke kan trænes tilbage. For at rette op på det kan det være nødvendigt med hårdtransplantationer. Et andet eksempel kunne være næseoperationer, hvor målet typisk er at reducere størrelsen på næsen eller måske bare rette den op efter en ulykke. Hvad end der er tale om naturlig ældning, kosmetiske ønsker eller genopretning af skader, så er plastikkirurgien heldigvis i lang de fleste tilfælde en mulig løsning.