Vores indkøbs vaner og hvordan butikkerne markedsfører deres produkter til os i dag har ændret sig til noget man slet ikke ingen gang i sin vildeste fantasi kunne have forestille sig bare for 20 år siden.

Da Internettet blev hver mands eje og indtog en større del af vores hverdag i slutningen af det sidste år tusinde skiftede detailhandlen uigenkaldeligt karakter til det vi kender i dag.

Vi kan nok blive enige om at den aldrig bliver den samme som den var i 70erne og 80erne, men hvor vi ender kan ingen gætte.

Mange vil nok hævde at den største ændring internettet har medført er vi køber mere og mere online og at fysiske butikker er på vej væk.

Selvom det har sin rigtighed at mere og mere handel foregår online så er det langtfra den største forandring internettet har medført.

Langt den største forandring skal findes i hvor, hvordan og hvornår butikkerne markedsføre sine vare, et sjovt eksempel som ville have været fuldstændigt utænkeligt bare for 20 år siden, er at i dag kan man købe og betale for designer jeans og dagligvare mens man sidder på toilettet.

Hvis man skal ”pin pointe” mere præcist hvor den største ændring er kan man populært sige at i dag med sociale medier og så vider er den kunderne og brugerne der er et firmas ”marketingchef” og ikke en ansat person det sidder på firmaets direktionsgang.

Hvordan kan man forklare det? Forklaringen er simpel, stort set alle ”Googler” eller surfer anmeldelses sider får de købe. Hvis man leder efter anmeldelser på Dansk er Danske anmeldelser et godt sted at starte.

Det gælder hvad enten vi taler om anskaffelser online eller om man handler i de gammeldags fysiske butikker, man vil gerne lige se hvad andre siger om et givent produkt får man kommitter sig.

At eventuelle kunder nu læner sig mere op ad anmeldelser fra andre kunder end de traditionelle reklamer giver lidt udfordringer både til butikkerne og også til brugerne.

Butikkerne har ikke været længe om at se hvor udviklingen bære hen og har derfor taget konsekvensen. I dag er der ingen butik der ikke har en ”online strategi” eller er til stede på de sociale medier.

Dette har gjort at det er nogle der snyder med anmeldelserne som for eksempel nogle butikker køber gode anmeldelser til sig selv og dårlige anmeldelser til sine konkurrenter.

Der findes mange sider på netter der spekulerer i at sælge anmeldelser, dette gør at det nogle gange kan være svært at gennemskue hvilke hjemmesider man skal bruge når man gerne vil finde pålidelige ægte anmeldelser til et givent produkt.