Der er rigtig mange studerende der bruger spørgeskemaer til at få nogle helt friske fakta med ind i deres opgaver. Det er et udtryk for et godt forarbejde og en grundig research. Men det er ikke kun de studerende der har glæde og gør gavn af de velformulerede spørgeskemaer. Også virksomheder kommer godt til bunds i den faktiske verdens situation.

Få friske inputs og sparring med et spørgeskema

Når der udarbejdes et spørgeskema, er det vigtigt at man lige sætter sig kort ind i, hvad et godt spørgeskema bør indeholde. Har man mange svar der skal bearbejdes, er det klart en fordel at undgå åbne spørgsmål, men ønsker man derimod nogle friske inputs og sparring om fornyelse og udvikling, så vil et åbent spørgsmål med et relevant emne være guld værd.

Det skal ikke lyde som en besværlighed at udarbejde et godt spørgeskema. Faktisk er det ganske simpelt når du først har fået forståelsen for, hvordan spørgsmålene skal formuleres, for at få så tydelige svar som muligt.

Brug emojies til at symbolisere fra dårlig til godt. Foto: Unsplash

Surveylabs er brugervenligt

Bruger du Surveylabs, til at udarbejde spørgeskemaer hos, er der fra Surveylabs kigget på at udvikle således, at den der udarbejder spørgeskemaerne, oplever det som let og overskueligt. Det er altså gjort brugervenligt og dermed kan du også sagtens tillade dig at bruge lidt ekstra tid på at stille de rigtige spørgsmål.

Et spørgeskema er et godt værktøj til bl.a. virksomhedsejere der hele tiden har fokus på at optimere og udvikle sig. Det kan være en god idé at bruge spørgeskemaerne internt såvel som eksternt, afhængig af hvor du gerne vil have svar.

Har du brug for at vide om dine ansatte har nok at lave, er der tale om at der skal formuleres et spørgsmål i et spørgeskema til internt brug. Her skal du være opmærksom på at du ikke spørger: ”oplever du at du skal stå og vente på at der kommer kunder?”, men i stedet får spurgt: ”i hvor høj grad føler du at du kan give kunden den opmærksomhed der er nødvendigt?”.