De fleste mennesker elsker at sove. Og vi har alle brug for en god nats søvn for at kunne have nok energi til alle de ting, vi gerne vil i løbet af dagen. Men søvn er ikke bare at lukke øjnene. For at kunne sove godt og samtidig passe på sig selv og sin krop kræver det, at man har en ordentlig seng. Der findes mange forskellige senge, der passer til alle mulige forskellige aldre og behov. Hvis du er i tvivl om, hvilken seng du skal anskaffe dig så læs her.

Dog er det ikke kun typen af seng, der har en betydning for din søvn. Det handler også rigtig meget om den stilling, du ligger i. Her kommer der en kort beskrivelse af nogle af de sovestillinger, der findes, og hvad de kan gøre ved din krop.

Sover du på maven?

Det kan være rigtig rart at sove på maven. Men hvis du er en af dem, der sover meget på maven, kan det have konsekvenser for din ryg og din nakke. Vi har alle prøvet at vågne op med ondt i nakken. Og det kan skyldes, at du har sovet dårligt. Med dårligt menes der, at du har sovet i en stilling, der er gået ud over din krop på en negativ måde. Hvis du sover på maven, vil du ligge med hovedet drejet til den ene side. Du vil også skabe et drej og et svaj i din rygsøjle. Denne unaturlige position for din krop kan gøre, at du vil få ondt i ryg og nakke.

Sover du på ryggen?

Hvis du ikke i forvejen har ondt i den eller døjer med meget svaj i den, kan det være rigtig godt at sove på ryggen. Dog skal du sørge for at have en hovedpude, der ikke er alt for tyk og høj. Hvis din pude er høj, kan du komme til at ligge med hovedet for højt, og det kan også skabe nakkesmerter.

Har du smerter i ryggen normalt, kan du lægge en lille pude i lænden eller under knæene, så du mindsker belastningen på din ryg. Hvis du sover på ryggen, er der også større sandsynlighed for, du kommer til at snorke.

Sover du på siden?

Det kan være rigtig godt at sove på siden. På den måde aflaster du ryggen og kan bedre finde hvile. Du bør dog have en lidt høj hovedpude, hvis du sover meget på siden, da det vil holde dit hoved i en stilling, hvor nakken ikke bliver belastet for meget.

Din seng betyder meget

Det er ikke kun puden, der kan gøre en forskel for din søvn. Det er også vigtigt, at du har en seng, der passer til din kropsvægt. Jo lettere din kropsvægt er, jo blødere en seng, skal du have. Hvis du tilpasser fastheden i din seng til din kropsvægt, er der større chance for, du undgår at ligge unaturligt med din ryg og nakke. Og på den måde kan du undgå smerter og skader.

Når alt kommer til alt, så starter den gode nats søvn lang tid før, du egentlig lægger dig i sengen og lukker øjnene. Hvis du har svært ved at falde i søvn, kan du forberede din krop og din hjerne på, at der snart skal være ro på. Det kan du gøre ved at dæmpe for lysene i god tid og lægge din telefon væk noget tid før, du vil sove. Det vil hjælpe din hjerne til at slappe af, og du vil mere naturligt kunne falde til ro og dernæst i søvn.