For at opnå det perfekte kontormiljø, er der flere faktorer der spiller ind. En ting er de fysiske rammer, som man kan se og føle på. En anden ting er de faktorer, som man ikke kan se, men som stadig har stor indflydelse på miljøet. Herunder menneskerne man omgiver sig med og kulturen der er mellem medarbejdere og ledere.

 

Fysiske rammer

Det første man lægger mærke til når man træder ind på et kontor, er de fysiske rammer. Og det er meget naturligt, da de fysiske rammer på kontoret, faktisk har meget at skulle have sagt i forhold til glade, tilfredse og produktive medarbejdere. Først og fremmest spiller lyset på kontoret en stor rolle. Kontorer med store vinduespartier og masser af dagslys, er derfor en god investering. Direkte sollys kan dog også være generende, så det handler om balance.

En anden ting man bør fokusere på, er hvilket bord der stilles til rådighed. En amerikansk undersøgelse viser, at personer som sidder ned mere end seks timer af deres arbejdsdag, har en 20 procent lavere gennemsnitsalder, end folk som arbejder meget eller delvist stående. Samtidig viser undersøgelser at fokus på den enkelte arbejdsopgave øges, ved at aktivere små muskelgrupper – af den grund er et hæve-sænke bord en god investering til dit kontor. Desuden skal kontoret selvfølgelig være rent og ordentligt – det siger næsten sig selv. Hos Barutren.dk kan I få hjælp til rengøringen, så I ikke selv skal stå for det.

 

De rigtige mennesker

For at opnå det bedst mulige kontormiljø, kræver det også at de rigtige medarbejdere ansættes. Udover at god stemning på kontoret skaber et rart miljø, viser undersøgelser tilmed, at glade medarbejdere både er mere effektive og produktive, end utilfredse medarbejdere. Finder du de rigtige medarbejder til din virksomhed, vil det sandsynligvis også vise sig på bundlinjen. Glade medarbejdere har både lavere sygefravær og mindre stress.

For at rekruttere de rigtige medarbejdere, skal I være skarpe på hvilke kompetencer I egentlig har brug for. Jo mere detaljeret jobbeskrivelsen og arbejdsopgaverne er defineret i et jobopslag, jo bedre chancer har i for at finde den rigtige medarbejder for jer. Samtidig vil I sandsynligvis få lidt færre ansøgninger, men derimod nogle mere relevante, hvilket kan spare dyrebar tid. Skal du ansætte medarbejdere til virksomheden, inden for områder du ikke har forstand på – for eksempel revisorer, bogholdere eller advokater – kan du få hjælp af Ageras.dk.

 

Det psykiske arbejdsmiljø

I forlængelse af de fysiske rammer og glade medarbejdere, er det også vigtigt at have fokus på det psykiske arbejdsmiljø. I mange tilfælde er det psykiske arbejdsmiljø en del sværere at arbejde med, fordi man ikke altid kan læse hvad medarbejderne og tænker og føler. En klassisk fejl er at tro, at hvis medarbejderne ikke beklager sig, er de tilfredse. Det er desværre langt fra virkeligheden. Af den grund kan det være en god idé jævnligt at gennemføre anonyme tilfredshedsundersøgelser blandt medarbejdere, så man er sikker på, at alle kommer ud med deres reelle meninger. Herefter skal der selvfølgelig reageres på det, så medarbejderne føler sig hørt, og så det psykiske arbejdsmiljø kan forbedres.

Et positivt arbejdsmiljø er åbent for dialog og lader medarbejderne komme til orde med deres tanker, forslag og idéer. Tilmed skal der være plads til konstruktiv kritik og endnu vigtigere ros. En anden vigtig faktor er muligheden for personlig udvikling og frihed under ansvar. Dette kan blandt andet ske gennem interne og/eller eksterne kurser og uddannelser.