Det kan godt betale sig at følge med i hvad der sker indenfor SEO, det er noget de fleste små og store virksomheder har meget fokus på, men hvad er det egentligt? Hvad behøver du at vide om SEO for at kunne gøre en forskel for din virksomhed?

Hvad er SEO?

SEO er helt klart blevet et buzzword når det kommer til optimering af virksomhed og digital markedsføring, men det har rent faktisk substans og en helt klar effekt. SEO står for search engine optimization, eller søgemaskineoptimering på dansk. Det går ud på at man optimerer hjemmesider for at kunne rangere bedre i en søgemaskine, på den måde kan man få flere besøgende til sin hjemmeside og øge profit og salg på en effektiv måde. En ting er sikkert, hvis ingen kan finde dig når de søger på det du har svaret på, så er din side eller destination som man tit kaller det i branchen, ikke SEO-optimeret nok.

Det er ikke kun google man taler om, når det kommer til søgemaskiner, men det er den søgemaskine de fleste optimerer mod. Man kan også have fokus på andre søgemaskiner som Bing, Yahoo, YouTube og Amazon med gode resultater.

Hvad skal jeg fokusere på?

Det kan i de fleste tilfælde godt betale sig, at hyre et professionelt SEO-bureau til at håndtere SEO optimering for din virksomhed. Det er fordi denne type bureauer har det som eneste fokus at følge med i endringer i søgemaskinernes algoritme og optimere bedst muligt. Det er stort set ikke muligt når man selv skal lave SEO i tillæg til et fuldtidsjob hvor man fokuserer på andre ting, så man kan få meget tilbage for sin investering, hvis man benytter sig af et godt SEO-bureau.

Det er en god ide at fokusere på at lave godt indhold til din hjemmeside. Når det er tale om organisk vækst, altså vækst og placeringer i for eksempel Google der ikke er bestemt af annoncer og betalte klik, så er der meget større chance for at kunne konkurrere på lige fod med store konkurrenter der har et meget større budget. Indhold der skaber værdi for læseren, såkaldet content marketing, er værd at fokusere på.