Hvor meget hjælp skal følge med et lønsystem?

Hvad skal et godt lønsystem kunne? Det skal dels leve op til lovkrav, der bl.a. gælder for indberetning af løn. Dels skal så meget som muligt kunne gøres automatisk, når blot systemet er fodret med de rette stamdata. Dels skal et lønsystem have professionel support, som du ikke skal vente længe på. Abonnerer du på lønsystemer, er der ofte flere abonnementer at vælge mellem fra samme udbyder.

Skal du vælge et billigt abonnement?

Hvilke forskelle abonnementer imellem kan du støde på? Et billigt abonnement giver dig adgang selvfølgelig adgang til visse kerneydelser, fx automatiske indberetninger til Skat og Feriekonto samt automatisk udbetaling af løn til medarbejdere. Er du tryg ved et konkret løn system, kan sådan et abonnement være tilstrækkeligt. Men hvad kan et dyrere abonnement så have, der berettiger det?

Betal ekstra for at have hjælpen nær dig, når du begår fejl

Nu varierer det selvfølgelig udbydere imellem, hvilken hjælp du får ved et dyrere abonnement. Det kunne fx være hjælp til at rette løn baglæns og at rette fejl i eIndkomst. At have den støtte at trække på, når du (evt. for sent) finder ud af, at du har gjort noget forkert, giver stor tryghed. Også fordi at med hjælp til at rette op på fejl i lønkørsel følger den erhvervsretlige ballast, professionelle besidder.

Start med at opkvalificere dig selv til at bruge et lønsystem

Til at starte med kunne du overveje at få et basisabonnement på et lønsystem, men opkvalificere dig til at bruge det bruge korrekt – fx ved at tage certificering inden for et lønsystem. Så bliver du i hvert fald godt kørende. Med tiden kan det give mening at vælge et dyrere abonnement med adgang til mere vidtrækkende hjælp – fx i takt med at virksomheden skalerer, og at din risiko for fejl stiger.

Andre artikler fra MX Press

Scroll to Top