Noget af det vigtigste for de mange små virksomheder rundt omkring i det danske land, som drives af en enkelt person og måske har et par stykker på lønningslisten, er at have styr på regnskabet.

 

Mange, der driver en virksomhed, kan selv finde ud af denne del af virksomhedens liv, men der er også mange, for hvem debet og kredit er ligesom russisk, og som derfor hurtigt kommer til at begå fejl. Men der er dog nogle ganske simple ting, som alle burde kunne finde ud af – og hvis man så ikke selv kan bogføre, vil det være relativt nemt for en bogholder i et revisionsfirma eller for en af de mange selvstændige bogholdere, der findes, at få lavet selve bogføringen og det dertil hørende regnskab.

 

Få styr på dine bilag

En af de vigtigste ting i grundarbejdet med at få styr på regnskabet, er at holde styr på dine bilag. De er nemlig grundlaget for kassekladden, og når det er på plads, kan man altid få lavet selve bogføringen og regnskabet. Kassekladden er der, hvor hverdagens transaktioner opføres. Køb og salg, udgifter og alle andre finansielle transaktioner. Med det på plads, kan du få indberettet moms korrekt og få et overblik over, hvor du står rent økonomisk, når tingene er ført over i bogføringen – så du ikke bare nøjes med at kigge på bankkontoen, som mange små erhvervsdrivende kan forfalde til, hvis de vil have et overblik over økonomien.

 

Et system som Dinero er fremragende til at føre kassekladden i, og er et af de bedste på markedet til små og mindre virksomheder.

 

Husk at skrive regninger

Det kan lyde banalt, men noget af det næste du skal huske, er at få skrevet regninger. Det at skrive regninger på udført arbejde er forudsætningen for, at du løbende får penge i kassen og har likviditet til at betale dine regninger hos leverandører, lønninger til medarbejdere og andre udgifter, som hører en virksomhed til.

 

Mange især små erhvervsdrivende har tit så travlt med at løse deres arbejdsopgaver og få hverdagen til at hænge sammen, at de kommer bagud med at fakturere. Så mangler der pludselig penge i kassen, og det kan give problemer. De fleste kunder vil også helst have en regning, så snart du har udført opgaverne for dem, så de kan få afsluttet et projekt og måske selv få viderefaktureret dit arbejde til deres egen kunde.

 

Administration er din opgave

Er du kun dig selv eller ganske få i virksomheden, så er administration en af dine opgaver, for du har sikkert ikke økonomi til at have en ansat til at hjælpe dig hver dag. Så tag opgaven på dig, brug et godt system som Dinero til at få registreret dine bilag elektronisk og skrevet de livsvigtige fakturaer ud. Og hyr så en ekstern til at hjælpe med at få lavet det formelle regnskab og andet, som man skal bruge, når man skal indberette moms og afslutte året over for Erhvervsstyrelsen, SKAT og hvem der ellers har ret til at vide, hvordan det går i din forretning.