Oplever du hedeture, vægtøgning, humørsvingninger og søvnproblemer? Så er det tegn på, at du er i overgangsalderen. Og det kan være en svær tid, men hvis du får styr på hormonbalancen, kan det blive langt lettere. Læs her hvordan!

En af hovedårsagerne til problemer i overgangsalderen er hormonel ubalance, når du går fra at være frugtbar til menstruationsfri. Det er derfor vigtigt at holde dine hormoner i balance – særligt hvis du døjer med trælse symptomer fra overgangsalderen!

Herunder kan du læse om nogle af tegnene på overgangsalderen. Og herefter kan du læse, hvordan du bedst holder dine hormoner i balance, så den bliver så behagelig som muligt.

5 tegn på, at du er på vej i overgangsalderen

Overgangsalderen er betegnelsen for fasen mellem, at du er frugtbar, til du bliver helt fri for menstruation. Den ligger fra, du er ca. 35 til 60 år. Men det kan variere fra kvinde til kvinde.

Her er 5 tegn, du kan kigge efter for at se, om du er på vej i overgangsfasen:

1. Du oplever en generel tørhed. Ikke bare tør og runken hud, men også tørre slimhinder i underlivet.
2. Du døjer med mange temperatursvingninger, og du går fra hedestigninger og svedetur til frysetur.
3. Du føler dig tungere – ikke bare gennem vægtøgning, men også ved væskeophobninger i kroppen.
4. Du har lettere til at føle dig trist og irritabel, og du oplever måske oftere at have humørsvingninger.
5. Du sover ikke godt og har svært ved at falde i søvn om aftenen, hvilket fører til en større træthed.

Kan du genkende dig selv i nogle af de ovenstående symptomer? Så er det måske tegn på, at du er på vej ind i overgangsfasen. Det kan være en ubehagelig og frustrerende tid, men der er heldigvis måder at gøre det lettere. Og en af dem er at få styr på din hormonbalance!

Spis en alsidig kost med sunde fedtstoffer

Alle kønshormoner er fedtstoffer, og det er derfor, at du skal have fedt i kosten. Det er nemlig byggestenene for dine hormoner. Dannelsen af kønshormoner kan desuden føre til fedtmangel. Af den grund er det vigtigt at sørge for, at du får sunde fedtstoffer gennem din kost.

Så ud over at spise en varieret kost med både proteiner og kulhydrater, bør du spise nogle af disse sunde fedtstoffer:

• Oliven og olivenolie
• Nødder, frø og kerner
• Friske, hele avocadoer
• De sunde planteolier

Overvej f.eks. spise frisk avocado på groft toastbrød til morgenmad, og snack gerne på nødder i løbet af dagen. Skift desuden smørret og solsikkeolien ud med oliven- og rapsolie, når du laver mad.

Undgå hormonforstyrrende stoffer

Ud over at tilføje nok byggesten til din krop er det vigtigt, at du ikke påvirker din hormonbalance negativt. Derfor er det vigtigt at undgå hormonforstyrrende stoffer – både i din kost, din bolig og resten af dit miljø.

Gå efter miljømærkede produkter uden parfume, når du skal have vaskepulver, shampoo og lignende. Undgå også farlige kemikalier fra f.eks. maling, hårfarve og spray-produkter. Hold desuden dine omgivelser rene og pæne ved at lufte grundigt ud og tørre støv af ofte.

Hvis du følger disse råd, kan det muligvis hjælpe med at mindske ubehagelige konsekvenser af overgangsalderen. Ellers kan du også altid søge råd hos din praktiserende læge.