Er du helt klar over forskellen på henholdsvis B2B- og B2C-salg? B2B er business to business – det er altså jeres virksomhed, der sælger et produkt til en anden virksomhed, der kan have gavn af den. Omvendt er B2C business to consumer og altså den helt traditionelle form for salg, hvor der er en virksomhed, der udbyder en vare, som en kunde vil købe. B2B salg er lidt en kunst at få til at lykkes, men når først I er godt kørende, har I et fantastisk grundlag for jeres kundebase.
Når I skal arbejde med B2B, er det vigtigt, at I har styr på de mekanismer og teknikker, der ligger bag salget. Her er noget af det, der er i fokus, at I kender jeres kunder rigtig godt. Det kan godt betale sig for jer at lave jeres forarbejde så godt, så I kender den virksomhed, I henvender jer til, stort set ud og ind.
Sørg for at være overbevisende
Ved at vise over for en anden virksomhed, at I har sat jer ind i deres agenda og målgruppe, viser I med det samme også en form for interesse og troværdighed, der gør, at man måske har lyst til at arbejde yderligere sammen med jer. I har måske arbejdet med, hvilke værktøjer, der findes inden for salg, så I er godt klædt på til at vide, hvordan man bedst håndterer de forskellige muligheder og møder, der vil stå.
Ved at kigge nærmere på aktivitetstrappen vil I også kunne se, hvilke enkelte skridt, I kan forvente bliver en del af processen med at få solgt noget i virksomheden. Her kan I samtidig også se, hvor meget jeres forberedende arbejde betyder, samt hvor meget analysen af jeres kunder har af indflydelse. Derudover er de enkelte møder og mailkorrespondancer med jeres kunder naturligvis også enormt vigtige – så få styr på pitchen.