Hjemmesider kan være rigtig mange ting. Det kan eksempelvis være en blog, en firmahjemmeside eller en webshop. Uanset hvilken type hjemmeside du har, kan det være, du leder efter en webhosting-løsning. Webhosting betyder, at du lejer plads hos en udbyder, hvor din hjemmeside så kommer til at ligge. Webhosteren vil – alt efter hvad der indgår i dit abonnement – sørge for driften og vedligeholdelse af samt sikkerheden på din hjemmeside. Der findes rigtig mange udbydere af webhosting på markedet, og derfor kan du nemt komme i tvivl om, hvilken løsning du skal vælge, hvis du ikke har erfaring med webhosting. I denne artikel får du tips til, hvad du kan have med i dine overvejelser, når du skal vælge webhosting af din hjemmeside. Find det bedste webhotel og kom godt i gang med din hjemmeside.
Har du en blog?
Måske har du allerede oprettet en blog, eller også går du med tanken om at oprette en, hvor du kan dele dine tanker og idéer med andre. Webhosting kaldes også webhotel, og det er her, alle dine blogfiler bliver lagret. Det vil typisk være alle dine indlæg – det vil sige tekst, billeder og måske videoer, der skal lagres. Det betyder, det også er mere eller mindre nødvendigt for dig at finde en webhosting-løsning, da det er denne løsning, der sørger for, at din blog bliver synlig, og at der kan genereres trafik ind på din blog. Grundet det indhold, en blog typisk omfatter, er en blog ikke er særlig ’tung’ og ikke særlig ressourcekrævende for webhosteren at ’hoste’. Du kan derfor gå efter lidt billigere webhosting-løsninger, da det ikke umiddelbart er nødvendigt med en dyr løsning. Dog skal du altid være opmærksom på, hvad webhosteren kan tilbyde dig, og om løsningen stemmer overens med det, du forventer i forhold til din blog. Starter din blog lidt i det små, men bliver den senere væsentligt mere besøgt, kan du vælge at opgradere din løsning for at optimere driften.
Driver du en firmahjemmeside?
Hvis du har en firmahjemmeside eller er færd med at udvikle en, er det en fordel at vælge en webhosting-løsningen. Sammenlignet med en bloghjemmeside, som du kan læse om ovenfor, bør du overveje at vælge en lidt dyrere løsning. Din firmahjemmeside er nemlig det, dine kunder kommer til at møde og bedømmer din virksomhed på. Derfor er det alfa og omega, at hjemmesiden kører upåklageligt. Derfor anbefales det, at du vælger webhosting, der tillader, at du kan bruge tungere indhold, uden at det påvirker loadtiden på hjemmesiden. Du kan med fordel også vælge webhosting med backup, så din hjemmesides indhold altid er sikret. Når du lægger alle disse parametre sammen, er hovedkonklusionen, at du skal gå efter webhosting, der sørger for, at din hjemmeside ikke er ude af drift, når potentielle kunder søger at komme ind på siden. Driften af hjemmesiden – og dermed også webhosting-kvaliteten – er altså essentiel, når det handler om dit firmas indtjening og synlighed på nettet blandt mange andre virksomheder.
Få en driftssikker webshop
Sammenlignet med både en blog og en almindelig firmahjemmeside, er en webshop væsentligt tungere og mere ressourcekrævende at holde kørende. Derfor kan du også forvente at skulle finde en dyrere løsning i forhold til webhosting. Årsagen til det er især, at du formentligt gerne vil vise dine kunder mange produkter og forskellige produktkategorier på webshoppen. Derudover indeholder de fleste webshops mange billeder og megen tekst og eventuelt også videomateriale. Hvis det drejer sig om en større hjemmeside, eller hvis du er ambitiøs i forhold til din webshop, kan det være, der skal være plads til markedsføring. Dette er endnu et argument for, at du ikke skal spare, når det gælder valg af webhosting. Ligesom det er tilfældet med en almindelig firmahjemmeside, er din webshop det, dine (potentielle) kunder møder. En driftssikker og hurtig loading er derfor vital for din indtjening.
Kilde: Webhalløj.dk