Populariteten af eSport: Transformerer Konkurrencepræget Gaming

Lige siden de første videospil blev udviklet, har der været et konkurrencepræget element indbygget i dem. Men vi er på vej ind i en tid, hvor vi lægger mere mærke til spillerhandikap på live betting rapporter, end på high scores i den lokale arkade. Og i denne artikel kommer vi til at komme med nogle bud på hvorfor denne udvikling er kommet, hvor den kan tage os hen – og hvilke positive og negative ting der kan følge med.

eSport og Live Betting

Mange af de større bookmaking- og casino platforme, som eksempelvis verdecasino, har taget imod eSport med kyshånd, og tilbyder omfattende spil- og betting markeder til lige netop denne sektor.

Og det er der selvfølgelig både fordele og ulemper ved. Der er ingen tvivl om at eSport har bidraget markant til gamings popularitet, og at der nu på mange børneværelser rundt omkring hænger Astralis plakater side om side med Real Madrid.

Det kan virke naturligt at man better på en fodboldkamp, fordi det altid har været muligt for os at gøre (i hvert fald de af os der er født inden for de sidste 100 år), men det er vigtigt at huske på, at det ikke altid var sådan. Så at eSport på så kort tid er blevet til så stor en del af betting scenen, er intet mindre end et mirakel.

For at en sport kan komme på en bookmakers radar, skal der være mange ting på plads. Først og fremmest skal det være organiseret på en måde, hvor alle følger samme regler. Dette kræver typisk et forbund af en art. Derefter skal det være muligt at kunne vide hvilket hold der konkurrerer mod hvem – og dette kræver oftest en liga.

Og at oprette alle disse rammer omkring en sportsgren, kræver penge og ressourcer. Og der er ikke nogen, der vil investere penge i noget, hvis de ikke forventer at kunne få penge ud igen. Derfor var det nødvendigt at finde sponsorer, træne talenter, og faktisk starte en hel sportsgren op fra bunden.

Hvilke fordele kan eSport bringe med sig?

At eSport nu er nået til det punkt, sektoren er, har som tidligere nævnt været med til at udbrede gaming til et vist niveau af normalitet. Det er ikke længere “problematisk” hvis et barn spiller meget computer – i hvert fald ikke et større problem, end hvis det spillede meget fodbold.

Det er som udgangspunkt en positiv ting – både i forhold til trivsel, men også i forhold til sporten som helhed.

eSport åbner op for at rigtig mange personer kan få del i det fællesskab der er i at tilhøre en klub eller et hold, og spille med i ligaer. Og det åbner op for alle dem, der måske ikke er velsignede med “fodboldben” fra naturens side. Det betyder altså, at der er åbnet op for en helt ny talentpulje.

Hvilke ulemper kan eSport så medføre?

Der er dog ikke kun fordele forbundet med eSport. Sportens hurtige vækst har vakt bekymring hos mange, der blandt andet peger på, at det måske ikke er sundt, at computerspil og gaming sammenkobles så tæt. For hvor der ikke er nogen tvivl om, at antallet af fans og talenter er steget i takt med at eSport har vundet frem, så hersker der heller ingen tvivl om, at der vil komme flere til, der også gerne vil bette på sportsgrenene.

Dette er dog et relativt tyndt argument hvis man spørger os, for så burde det samme gælde for fodbold, håndbold og stort set alle andre sportsgrene man kan bette på. Hvis man synes at betting og eSport er et problem, bør man heller ikke lade sit barn gå til fodbold.

Det er imidlertid ikke kun betting-delen, der deler vandene. Der er også en fare for at der med tiden kan opstå samme “eliteniveau” og adskillelse som vi ser i traditionel sport.

I eSportens spæde begyndelse som vi befinder os i i dag, er eSport mere lige, da stort set alle har adgang til alle kampene, udstyret, og at spillerne ikke har nogle problemer med at engagere sig med sine fans – blandt andet på sociale medier og streaming platforme.

Men i takt med at sportens popularitet tager til, kan der ske det at størstedelen af fokus bliver samlet på de bedste hold – hvilket vi ser i traditionelle sportsgrene. Med tiden vil de sponsorer der har spyttet penge i, nok gerne have en udbetaling, og dette kan altså medføre at der kommer “elitære” ligaer, hvor man pludselig vil få svært ved at følge sine favorithold, og hvor præmiepengene simpelthen bliver så store, at sportsgrenen mister sin “uskyldighed”.

Dette vil i mange tilfælde nok være uundgåeligt, og er måske ikke det store problem, når man ser på andre sportsgrene hvor det fungerer fint – men her er det vigtigt at huske på, at eSport har været igennem en meget hurtig udvikling, der kan gøre tingene noget mere ustabile.

Andre artikler fra MX Press

Scroll to Top