Mød morgendagens sportsfan

Sportsfandom har ændret sig meget. Det har ændret sig så meget, at det ikke er, som vi altid har vidst, at fans var. Faktisk er det slet ikke, som det var før. 

Fans er ikke længere blot tilhængere af deres yndlingssport, og de er heller ikke de hengivne, engagerede og helt opslugte af deres elskede spil, som man altid møder på et stadion eller på en sportsbar, når man ser en sportsbegivenhed live. De er ikke engang nødvendigvis fans af typiske sportsgrene som fodbold og håndbold. I dag er oddset esport støt stigende i popularitet, og indtjeninger vokser næsten eksponentielt. Derfor kan man i dag nu også finde mange csgo bettingsider.

Internettet

At kunne se sport live er selvfølgelig markant anderledes end at se den streamet, men med nettets lethed og bekvemmelighed har vi to ting, der er anderledes nu: For det første kan sport nå ud til flere målgrupper, så antallet af sportsfans vokser, og for det andet kan fans få fornøjelsen af at se en kamp live, mens den udfolder sig fra bogstaveligt talt hvor som helst. 

Men internettets rolle stopper ikke her. Fans bliver mere og mere involveret i alt, hvad der vedrører deres yndlingssport. De tilegner sig aktivt mere viden, de engagerer sig lettere i en sportsbegivenhed gennem væddemål på danske bookmakeres hjemmesider eller endda på online casinoer, og de følger nøje med i livet og de daglige rutiner for hold eller atleter inden for den sport, de elsker.

De sociale medier

Vi overdriver ikke, når vi siger, at de sociale medier har ændret alt i vores liv, og det gælder også for sport. Fans er ikke længere de samme på grund af og gennem sociale medier. Der findes onlinefællesskaber og sociale netværksgrupper, der er helt dedikeret til fandoms, og det betyder, at sportsfans ikke behøver at vente med at tale om sport, til de er i fysisk kontakt med andre. De kan gøre det 24/7 og inden for “grænserne” af fællesskaberne. Især inden for det vildt populære Counter Strike, er der store fandoms for de forskellige hold, og cs go betting vokser sig større og mere lukrativt for hvert år, der går.

Sociale medier har også gjort en anden ting for fødslen af de ‘nye’ fans. Folk kan føre en direkte samtale med sportsorganisationen, agenterne, atleterne, dommerne, managerne, trænerne og hver eneste agent eller gruppe i den sport, de støtter.

Generationen

Generation Z er en anderledes generation på alle de måder, der spiller en rolle for den slags fans, folk er. Generation Z-fans er mere aktive, de følger ikke bare en sport, men de ønsker at føle sig forbundet og engagerede.

Det er en helt ny generation, der føder en helt ny type fans. Fans, der ikke altid elsker den bedste spiller, men den, der kan nå deres hjerte eller sind. Fans, der ikke bryder sig om den statiske karakter af sportsseere eller tilskuere, men vil have mere action, uanset om det kan opnås online eller offline. Fans, der bestemt også vil have mere engagerede sportsfolk – folk, der ikke kun er atleter, men også sociale aktører.

Andre artikler fra MX Press

Scroll to Top