Casinoapps til mobilen har for længst overhalet browserudgaverne i popularitet. I dag virker det åbenlyst for både udviklerne og forbrugerne, at det er mobilen, der er den foretrukne enhed, men da de mobile casinoer først lancerede i starten af 2010’erne, var situationen anderledes. Dengang var mobiludgaverne et nicheprodukt, der optog en meget lille markedsandel.
Hvordan ændrede et produkt, der på overfladen ligner de traditionelle onlineplatforme, hele industrien fra bunden til toppen? Og hvad har danske spillere fået ud af udviklingen og mobilcasinoets opblomstring? Det kigger vi nærmere på.
Hvad er et mobilcasino?
Mobile casinoer er i princippet ikke anderledes fra andre casinoer. Man har kunne tilgå internettet med sin mobiltelefon siden 1996, og med introduktionen af smartphones blev det også muligt at indlæse casinohjemmesider.
Det var en revolutionerende udvikling. Førhen havde casinospil været reserveret til krævende softwareklienter, som man downloadede til sin computer. Dengang føltes det naturligt at installere et casinoprogram på sin computer, men det var også en adgangsbarriere for rigtig mange spillere.
Da spillene begyndte at rykke over i browseren, og mere og mere internetaktivitet rykkede over på mobilerne, var der imidlertid stadigvæk et udestående. Mange af hjemmesiderne var allerede belastende i browseren på computeren, og mobilernes ydeevne var endnu langt bagefter.
Udfordringen gjorde, at de mest innovative casinosider begyndte at angribe problemet. Udviklingen var todelt: Hjemmesiderne blev optimeret til mobilen, så både indholdet og spillene kunne indlæses i browseren. Sideløbende med dette begyndte de kapitalstærke casinoer at udvikle deres egne mobilapps med fuld funktionalitet.
Sikkerhedsspørgsmålet
Med nutidens øjne virker online casinoer, onlinebutikker og lignende fænomener som den mest naturlige udvikling i verden. Hvorfor ikke tilbyde ens tjeneste eller produkt på en måde, hvor det er lettest muligt for forbrugeren at få adgang?
I internettets spæde dage holdt sikkerheden stadig folk tilbage. Kontanter var det foretrukne betalingsmiddel, mens onlinebetalinger blev imødegået med en del skepsis. Værst var dog ideen om, at man kunne investere så meget troværdighed i spillesider på nettet, at man indbetalte penge og overlod udfaldene til en uidentificerbar generator. Når nethandel endnu ikke havde slået igennem, er det åbenlyst, at online casino var langt fra sit folkelige gennembrud.
Her høster mobilcasinoet fra den troværdighed, som online casino lykkedes med at opbygge i 2000’erne, og det ville ikke kunne have gået sin sejrsgang uden dette aspekt. I Danmark specifikt er oprettelsen beskyttet af MitID-systemet, der garanterer, at du er den eneste, der kan oprette en bruger i dit navn. Apps kan hentes via App Store eller Google Play, der begge arbejder ihærdigt på at udelukke operatører, der ikke har tilladelse til at operere på det danske marked.
Der er altså et sammenspil mellem de regulativer, der er skabt af Spillemyndigheden i Danmark, og brugerens oplevelse af sikkerhedsaspektet i den anden ende. Brugeren får en oplevelse, der er reguleret af myndighederne i Danmark, mens apps kan hentes via de officielle platforme, som folk stoler på.
Forbrugeradfærd og mobilcasinoer
Mobilcasinoets store popularitet vidner selvfølgelig også, at efterspørgslen er der. Men hvad er det, at spillerne får ud af mobilcasinoet? Hvorfor ikke spille på en anden platform, hvor den grafiske oplevelse er endnu bedre?
Her er det værd at kigge på, hvordan sammenlignelige industrier har ændret sig. I den samme tidsperiode har vi set fysiske butikker blive udkonkurreret af fremadstormende onlinebutikker, streamingtjenester der overtager tjansen fra traditionelle udbydere og sociale medier blive den primære nyhedskilde. Netflix og andre platformes brug af streamingteknologi er det mest oplagte eksempel. Koncepter som køb af DVD-film og store tv-pakker har været stærkt nedadgående, mens streamingplatformen har erobret enorme markedsandele.
Disse tendenser følger alle den samme logik. Når noget er mere tilgængeligt, er det simpelthen mere populært. Den teknologiske udvikling har rykket online spil fra én fysisk lokation, den stationære computer, til at være et omvandrende underholdningsprodukt, som man altid har ved hånden. Ifølge Danmarks Statistik bruger 86 % af danskerne mellem 16 og 86 år enten en smartphone eller en mobiltelefon til at komme på nettet, mens tallene er 63 % og 40 % for henholdsvis bærbare og stationære computer.
Fordelen for den enkelte spiller på mobilcasinoet er, at begrænsningerne på produktet fjernes. Spillet er ikke længere betinget af en masse praktiske omstændigheder – det er fleksibelt og kan tilpasses til den dagligdag, man har. Underholdning på mobilen er også et koncept i sig selv, der for mange spillere fylder de mange tidslommer i løbet af en dag, hvor mobilen er tilgængelig. Det ser vi også ved den popularitet med spil som Wordle og Wordfeud nyder. Her nyder mobile casinoer altså godt af en udvikling, hvor underholdning på mobilen i det hele taget er eftertragtet.
Efterspørgsel, sikkerhed og tilgængelighed er dog ikke den fulde historie om de danske mobilcasinoer. Nu hvor mobilappen er blevet en fast bestanddel i casinoernes sortiment, er konkurrencen rykket andre steder hen.
Behovet for et bredere fokus
De førende eksperter hos Casinoonline.dk har beskæftiget sig med mobile casinoer siden gennembruddet i begyndelsen af 2010’erne. Dengang var mobilcasinoet stadig et nicheprodukt, og casinoer markerede sig ved blot at tilbyde produktet. En mobilapp eller mobil kompatibilitet var et forsøg på at tilbyde noget, hvor konkurrenterne stadig haltede efter. I dag står det lysende klart, at fokus i deres gennemgang af markedet har rykket sig.
Udyderne kan ikke længere markedsføre sig med mobilbrandet, som var det en gylden juvel, som ingen andre har opdaget. Der er fortsat casinoer, der ikke vælger at investere i en mobilapp, men det skyldes primært de omkostninger, der er ved det. Hjemmesiderne er under alle omstændigheder responsive og optimeret til mobilen.
Derfor ser vi nu en udvikling, hvor konkurrencen har rykket sig. Bonustilbud, der kun kan aktiveres ved at logge ind fra mobilen, signalerer til brugerne, at mobilcasinoet er en prioritet. Dele af spiludvalget, der før var utilgængeligt på mobilen, især live casino-spillene, kan nu spilles med glimrende funktionalitet, mens funktioner som login uden MitID og Touch-ID gør adgangen endnu hurtigere end på computeren.
Spillerne vinder også på de elementer, der bare fungerer bedre på mobilen. Touch og Swipe-funktioner er glimrende løsninger til at skabe en interaktiv oplevelse, mens en push notifikation om særlige belønninger eller bonus er en mere direkte måde at kommunikere på end e-mails. Det er dette samlede produkt – snarere end blot tilgængeligheden – der i sidste ende gavner spillerne.
Hvordan ser fremtiden ud for de danske mobilcasinoer?
Konkurrencen har altså spredt sig til mange forskellige parametre. Men når vi følger udviklingen på markedet, er der alligevel ét element, der springer i øjnene. Det går under udtrykkene Social Gaming og Gamification, og handler om de sociale funktioner, som mobilcasinoer nu arbejder på at implementere i deres produkt.
Vi har allerede set de første spadestik. Flere casinoer eksperimenterer nu med formater, hvor man i Live Casino-spil kan designe sin egen avatar, som de andre spillere kan se. Det har længe været udbredt, at gevinster i den foregående runde vises for de andre spillere, mens ranglister og leaderboards giver brugerne en bedre fornemmelse af, at man konkurrerer mod hinanden.
Her skal udbyderne gå en balancegang mellem at tilbyde et underholdende produkt, der indeholder elementer af gaming og noget socialt, men som også bevarer det privatliv og den anonymitet, som mange forbinder med et casino. Derfor er det da også brugernavne og ikke rigtige navne, der dukker op på disse lister.
Det er vores vurdering, at dette vil komme til at fylde endnu mere i fremtiden. Mange af udbyderne gør allerede mere for at fremme initiativer, der netop handler om at udvikle et community. Twitch-streaming er f.eks. blevet et stort fænomen og trækker netop på ideen om, at man bliver inddraget i et fællesskab, hvor chatten skaber et deltagende element.
Sådanne initiativer, der er mere eksklusivt udviklet til mobilcasinoet, bliver svære at komme udenom i den næste fremtid. Der er en naturlig grænse for, hvor meget man kan optimere de eksisterende funktioner, og markedet er så stort, at den potentielle profitmargin på nye opfindelser er enorm. Det vil nødvendigvis anspore til flere investeringer.
Konklusion
Det er svært at overdrive den betydning, som mobile casinoer har haft for spilindustrien. Kundesegmentet er vokset eksponentielt, og i dag er online casinoer større end nogensinde før. Det ville kræve en del tankegymnastik at adskille disse ting, for situationen er mere eller mindre, at mange nu anser mobilcasino og online casino for at være synonyme.
For brugerne er det afgørende, at udviklingen har været drevet af efterspørgslen. Vores oplevelse er, at brugerne efterspørger mobilcasinoet over det traditionelle, og det underbygges af statistikkerne. Udviklerne har svaret igen ved at prioritere udviklingen af mobilprodukterne, og i dag er kompatibilitet med mobile enheder noget, som ingen seriøse spillere på markedet kommer uden om.
I og med at mobilen er blevet det førende konkurrenceparameter, efterlader det de danske spillere i en rigtig god position. Alt fra sikkerheden til bonusser og nye funktioner på mobilen bliver prioriteret af udviklerne, der godt ved, hvor kunderne befinder sig. Man kan aldrig forudse fremtiden – og især ikke i denne branche – men alt tyder på, at også denne tilhører mobilcasinoet.