Tab dig og forbrænd max kalorier mens du træner dine lår og baller og det bedste af det hele? Du behøver ikke løbe! Lyder det for godt til at være sandt? Det er det faktisk ikke.

Læs med og bliv klogere på hvorfor du skal gå op på løbebåndet, også selv om du hader at løbe.

I “gamle” dage kunne du godt se en af de store brød i fitnesscenteret nede på løbebåndet, men de løb aldrig, de gik, for det var deres måde at lave noget kardio på, uden at det lagde pres på knæ, ankler og sener. Det er vigtigt når man vejer godt over 100kg.

Du er måske ikke bodybuilder af den gamle skole, men hvis også du vejer lidt ekstra, så giver det rigtig god mening med at gå incline løbebånd.

Så mange kalorier kalorier forbrænder du ved at gå op af bakke på løbebåndet

Det er en kendt sag at løbebåndet er en af de mest effektive måder at forbrænde kalorier på, hvis ikke den mest effektive. Som læge og fitnessekspert Morten Zacho plejer at sige, så er det svært at bruge et løbebånd uden at få noget ud af det!

Når du løber på løbebåndet kan du forbrænde mellem 500 og 1000 kalorier i timen, alt efter dit tempo og din vægt. Der er dog lige et ret stort men, for det kræver at du faktisk kan løbe – og kan løbe rimelig hurtig.

For at komme helt op på de 500-1000 kalorier i timen kræver det at du kan løbe i et højt tempo eller løber intervaltræning og begge dele kræver god løbeteknik og at dine knæ, ankler og led kan tåle det.

Men her er din redning: Du kan forbrænde næsten lige mange kalorier ved at gå med hældning på løbebåndet, som når du løber, men det kræver at du får pulsen op og at du går på en forholdsvis stejl hældning.

Hvor stejl en hældning skal du gå på?

Jeg plejer at gå på en hældning på omkring 5-6% og en hastighed på 5-6km/t også. Du kan nemt gå lidt ned eller lidt op alt efter hvor god form du er i, men jeg føler at denne hældning og denne hastighed kommer min puls godt op og jeg føler jeg virkelig forbrænder nogle kalorier.

Jeg anbefaler ikke at jogge eller løbe op af bakke, da jeg synes det lidt ødelægger ideen i hældningen, som jo er at man kan træne uden risiko for skader, men stadig forbrænde en masse kalorier.