Dette indhold er sponsoreret 

En dårlig nattesøvn kan påvirke dit helbred og humør negativt. Vi kender alle til det, at være lidt ekstra gnaven efter en dårligt nattesøvn. Det går ud over humøret, koncentrationsevnen og kroppen, når vi ikke får restitueret og ladet op, som vi skal for at være velfungerende. Dårlig søvn er nærmest en folkesygdom i Danmark og det kan skyldes mange ting, hvoriblandt stress er en af de største faktorer. Her i artiklen finder du gode råd til, hvordan du får den gode nattesøvn, som vi så desperat har brug for. 

Din seng skal tilpasses din sovestil 

Det er alfa og omega at have en god seng at sove i. Der er ikke mange der er klar over, at sengens hårdhed og størrelse har rigtig stor betydning for søvnkvaliteten. Sover du sammen med en partner, som langt de fleste gør, er det vigtigt at have god plads for ikke at ligge og vække hinanden hele tiden. Her er en king size seng ideel, så i begge har god plads at boltre sig på, især hvis i begge eller den ene af jer sover meget uroligt. Køb en king size seng her for at få ekstra god plads. Desuden bør du tænke på hårdheden af madrassen, som du sover på. Hvis du er typen der sover meget uroligt og vender og drejer dig meget i løbet af natten skal du anskaffe dig en relativt hård madras. På den måde er det lettere for dig at vende dig i løbet af natten, og du vågner ikke hver gang du vender dig. Hvis du modsat er typen der nærmest ikke rykker dig i søvne, er en blødere madras ideel, når du skal ligge stille meget længe, så den former sig efter din krop på en behagelig måde. Du kan få meget mere information og find boxmadras her  

Giv dig selv tid 

Det kan for mange være svært at finde ro om aftenen, når det endelig er tid til at sove. Faktisk kan det være et af de værste tidspunkter på dagen for nogle, hvis de generelt har store problemer med at sove. Noget der kan hjælpe med at finde ro er, at give dig mindst en time før sengetid til at ligge og slappe af uden skærme. Lyt til en lydbog, podcast, eller læs bog der har let fordøjeligt indhold. Der findes også mange gratis meditationsprogrammer man kan finde på YouTube, der kan guide dig til søvnen. Hvis du har prøvet disse ting og stadig ikke kan finde ro, bliver du måske irriteret. Hvis du begynder at hidse dig op over ikke at kunne sove, skal du stå op igen. Hvis det er nogle stressende tanker det forhindre din søvn, kan du med fordel stå op og skrive dem ned, så de på den måde kommer ud af hovedet og du kan pakke dem væk. Herefter kan du forsøge at finde ro igen og forhåbentlig falde i en dyb søvn.