Er du en af de mange danskere, der pendler frem og tilbage mellem Danmark og resten af verden på grund af enten forretningsrejser, udstationering til udenlandsk arbejdsplads eller andet arbejdsrelateret? Så kender du nok til de mange udfordringer, det også bringer med sig. Der findes mange former for forretningsrejser, og der er forskellige regler og foranstaltninger at tage hensyn til inden for hvert område, som du bør være særligt opmærksom på. Derfor vil vi her i artiklen komme med to gode råd til dig, der skal rejse til udlandet på grund af dit arbejde.

 

Hvor lang tid er du afsted i?

Det er først og fremmest vigtigt, at du fra din arbejdsgivers side får klargjort, hvor lang tid du skal være afsted i. Der er nemlig mange ting, der skal planlægges i forbindelse med en forretningsrejse såsom flybilletter, hotel og logi, og det er derfor relevant for dig at vide, hvor længe du er afsted. Hvis du eksempelvis skal afsted på en længere forretningsrejse, eller hvis du skal udstationeres til en kontorplads i udlandet i et par måneder eller måske endda et helt år, skal du også tænke din boligsituation hjemme i Danmark ind i planlægningen. Skal din bolig stå tom eller udlejes i perioden? Hvis den skal udlejes, skal den så udlejes møbleret eller uden møbler? Hvis du vælger at udleje den uden møbler, skal du indtænke et par ekstra ting ind i din planlægning, da du skal have opbevaret dine møbler andetsteds, så der er plads til den nye, midlertidige lejer. Lej opbevaringsrum hos et firma tæt på dig, der kan opbevare dine møbler på ubestemt tid, så du er dækket ind, hvis du pludselig skal blive et par ekstra måneder i udlandet.

 

Hvem dækker udgifterne?

Når du skal afsted på forretningsrejse, er det også nødvendigt at aftale med din arbejdsgiver på forhånd, hvem der dækker hvilke udgifter. Din arbejdsgiver bør som udgangspunkt dække stort set alle udgifter på selve rejsen. Udover de åbenlyse udgifter som hotel og fly indbefatter det også forplejning og andre ekstra transportudgifter, der kan opstå i form af offentlig transport eller taxa. Dog skal I sammen finde ud af, hvem der bør dække den ovennævnte udgift angående et eventuelt depotrum til dine møbler hjemme i Danmark, da det ikke er din arbejdsplads, der har truffet valget om at anskaffe sådan et. Hvis du ender med selv at skulle dække denne udgift, har et firma som Pelican Self Storage heldigvis 50 % rabat de første to måneder. På den måde undgår du, at prisen løber op, og det vil højst sandsynligt ende ud i en overkommelig pris, som du ikke nødvendigvis behøver at få din arbejdsgiver til at dække.